علوم اجتماعی
فاطمه رادپور؛ بهزاد فرخ سرشت؛ داود کیاکجوری؛ حسینعلی تقی پور
چکیده
هدف: مهارتهای ارتباطی مدیران یکی از مهمترین عوامل استمرار موفقیت در هر سازمانی است و برای این منظور شناخت ویژگیهای شخصیتی مدیران برای ارتقای مهارتهای ارتباطی آنان مهم و ضروری میباشد. بنابراین، هدف این مطالعه طراحی الگوی ابعاد شخصیتی موثر بر میزان مهارتهای ارتباطی مدیران بود.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از ...
بیشتر
هدف: مهارتهای ارتباطی مدیران یکی از مهمترین عوامل استمرار موفقیت در هر سازمانی است و برای این منظور شناخت ویژگیهای شخصیتی مدیران برای ارتقای مهارتهای ارتباطی آنان مهم و ضروری میباشد. بنابراین، هدف این مطالعه طراحی الگوی ابعاد شخصیتی موثر بر میزان مهارتهای ارتباطی مدیران بود.روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش مدیران و معاونین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران بودند که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 191 نفر تعیین، اما 210 پرسشنامه بین مدیران و معاونین توزیع شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه محققساخته ابعاد شخصیتی مدیران (35 سوال) و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی مدیران (18 سوال) بودند. دادهها با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و Amos تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که تعداد 10 پرسشنامه به دلیل ناقصبودن از تحلیلها حذف شدند و تحلیلها برای 200 نفر انجام شد. یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که تعداد 9 سوال به دلیل بار عاملی کم از پرسشنامه ابعاد شخصیتی مدیران حذف و فرم نهایی 26 سوال در 6 مولفه صداقت، برونگرایی، وجدان کاری، انعطافپذیری، سازگاری و مسئولیتپذیری داشت و این شش مولفه توانستند 37/80 درصد از واریانس کل را تبیین کنند. همچنین، میزان بار عاملی هر شش مولفه بالاتر از 70/0 و میزان میانگین واریانس استخراجشده همه آنها بالاتر از 50/0 و پایایی آلفای کرونباخ و ترکیبی همه آنها بالاتر از 70/0 بهدست آمد. علاوه بر آن، الگوی ابعاد شخصیتی موثر بر میزان مهارتهای ارتباطی مدیران برازش مناسبی داشت و در الگوی مذکور هر شش مولفه صداقت، برونگرایی، وجدان کاری، انعطافپذیری، سازگاری و مسئولیتپذیری بر مهارتهای ارتباطی مدیران اثر مستقیم و معنیدار داشتند (001/0P<).بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه حاکی از تاثیر هر شش مولفه صداقت، برونگرایی، وجدان کاری، انعطافپذیری، سازگاری و مسئولیتپذیری بر مهارتهای ارتباطی مدیران بود. بنابراین، برای بهبود مهارتهای ارتباطی مدیران میتوان از طریق بهبود شرایط کاری و کارگاههای آموزشی زمینه را برای افزایش و ارتقای ابعاد شخصیتی مدیران فراهم نمود.